גורמים בכירים בישראל אומרים כי איראן עודדה את חזבאללה להפר את הפסקת האש ולהביא לתגובה ישראלית כדי לעורר את זעמו של הנשיא טראמפ על ישראל וליצור את התחושה השקרית כי ישראל מחבלת בזדון במזכר ההבנות שנחתם בין ארה"ב לאיראן. לדבריהם, ישראל הבהירה לארה"ב כי ישראל מכבדת את הפסקת האש וכי הירי של צה"ל לעבר חזבאללה הוא ירי תגובה שנועד להגנה עצמית.
גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי הלחץ האיראני ב-20 ביוני על ארה"ב להביא להפסקת האש בלבנון נועד לסייע לחזבאללה להציל את המתחם הקרקעי המבוצר ברכס עלי טאהר בלבנון, הנתון לשליטת צה"ל, שבו לכודים עשרות מחבלים של חזבאללה.
גורמים מדיניים בכירים בירושלים טוענים כי איראן מנסה לכופף את ידה של ארה"ב בכל הקשור ליישום מזכר ההבנות ולהוביל אותו על פי התפיסה האיראנית.
האיראנים מנסים לעשות זאת עוד לפני פתיחת המשא ומתן על הסדר הקבע ולהכתיב לארה"ב ולישראל לקבל, בעל כורחן, את עיקרון "אחדות הזירות" והלינקג' בין איראן ללבנון וחזבאללה.
להערכתם, איראן משוכנעת כי היא מחזיקה בשני מנופי לחץ גיאופוליטיים חשובים הקשורים לנתיבי השיט הבינלאומיים, מיצרי הורמוז ומיצר באב אלמנדב, שבאמצעותם היא יכולה לסחוט את ארה"ב ובמיוחד את הנשיא טראמפ, שלהערכתם חושש מאוד מעלייה אפשרית של מחירי הנפט בעולם,מפגיעה בייצוא הנפט של מדינות המפרץ ותבוסה בבחירות האמצע בחודש נובמבר, ולכן מרחב הפעולה שלו הוא מוגבל והוא ייאלץ להיכנע לתכתיבים האיראניים ולכופף גם את ישראל.
הדבר בא גם לידי ביטוי בהודעה שפירסם ב-18 ביוני המנהיג העליון מוג'תבא ח'מינאי שבה נכתב כי הנשיא טראמפ הסכים למזכר ההבנות עם איראן "מתוך ייאוש" והפעיל "מגוון אמצעי לחץ להביא לכך".
האיראנים מתכוונים ליזום ולהוביל את המשא ומתן על הסדר הקבע בצורה של תכתיבים וכשבכל פעם שהם יתקלו במכשולים הם ינופפו בשוט של סגירת מיצרי הורמוז ובאב אלמנדב, כך מעריך גורם ביטחוני בכיר.
הם רואים בהודעת המנהיג העליון מוג'תבא ח'מינאי קווים מנחים לעבודת משלחת המשא ומתן האיראנית.
ח'מינאי כתב בהודעתו כי הנשיא מסעוד פזשכיאן התחייב בפניו גם כי אם הצד האמריקאי "ינסה להעמיד דרישות מוגזמות" צוות המשא ומתן לא יקבל אותן. "מרגע זה אנחנו , האומה הגאה , נחכה להתממשות התנאים שעליהם דובר מראש", כתב ח'מינאי. הוא הוסיף כי אין לראות במשא ומתן הישיר בין הצדדים כ"קבלה של עמדת האויב".
מייד לאחר הודעת המנהיג העליון פרסם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן הודעה שבה כתב כי "כנשיא הרפובליקה וראש המועצה העליונה לביטחון לאומי, אני וכל חברי המועצה מחויבים להקדיש את מלוא תשומת הלב לדאגותיו של המנהיג, ולשמור על זכויות העם האיראני וחזית ההתנגדות”. הוא הוסיף כי “הקו האדום של הרשויות הוא האינטרסים הלאומיים ושמירה על כבודו, יוקרתו ועוצמתו של העם האיראני”, והביע ביטחון כי "צוות המשא ומתן יגיע לניצחון גדול".
יושב ראש הפרלמנט וראש המשלחת האיראנית לשיחות, מוחמד באקר קאליבאף, כינה את דברי המנהיג העליון "מפת דרכים", והדגיש כי הם מבהירים יותר מתמיד כי “סוף מזכר ההבנות הוא רק תחילתה של דרך קשה ומורכבת”. הוא הזהיר כי איראן תגיב ב“תגובה מוחצת” במקרה של הפרת התחייבויות מצד הצד השני.
עוד אומרים הגורמים הביטחוניים כי איראן צפויה לנהל משא ומתן קשוח מול ארה"ב כדי להעביר לכל השלוחות שלה במזרח התיכון את המסר כי היא זו שניצחה במלחמה ובכוונתה לשמור עליהן ולשקמן בהקדם האפשרי.
האיראנים מתכננים להפוך בחודש הבא בטהראן את מסע ההלוויה של המנהיג העליון עלי ח'מינאי, שחוסל על ידי ישראל, שיימשך כמה ימים, לחגיגת ניצחון על ארה"ב וישראל ולהפגנת כוח מול מתנגדי המשטר בתוך איראן עצמה.
עוד אומרים הגורמים הביטחוניים כי "משמרות המהפכה" הסכימו למזכר ההבנות עם ארה"ב מכיוון שהם ירוויחו ישירות מהעסקה בגלל כוחם הכלכלי והשליטה הרחבה שלהם במשק האיראני.
הם בנו במשך שנים אימפריה כלכלית רחבת היקף תחת משטר הסנקציות, הכוללת מעורבות בתחומי הנפט, הבנייה, התקשורת, הנמלים והתשתיות. הזרוע ההנדסית שלהם, חברת “ח’אתם אל־אנביאא”, מפעילה מאות חברות בת המעורבות בפרויקטים גדולים בתחומי אנרגיה, תשתיות, לוגיסטיקה, רכב, תיירות ותקשורת.
בשל המבנה של הכלכלה האיראנית והחובה של חברות זרות לשתף פעולה עם גורמים מקומיים, "משמרות המהפכה" צפויים להפוך לשחקן מרכזי בכל פתיחה מחדש של הכלכלה האיראנית להשקעות זרות ולסחר בינלאומי. לכן, גם אם יוסרו סנקציות ויוזרמו לאיראן כספים והשקעות, חלק משמעותי מהם עלול לעבור דרך רשתות כלכליות הקשורות ל"משמרות המהפכה".