גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי במשא ומתן שהתקיים שבשוויץ בין ארה"ב לאיראן, הסכימה ארה"ב בפועל לדרישה האיראנית לעיקרון "איחוד הזירות" בין איראן ללבנון, לא רק ישראל מתנגדת לכך לא גם ממשלת לבנון שנאבקת לשמור על ריבונותה.
לדבריהם, האיראנים סחטו את ארה"ב, הם התחייבו לשמור על מיצר הורמוז פתוח כל עוד שורר שקט בלבנון וצה"ל עוצר את כל הפעולות נגד חזבאללה וארה"ב הסכימה לכך.
מעבר לכך, ארה"ב הסכימה גם לדרישה האיראנית להקים "גוף למניעת החיכוך בלבנון" במסגרת הפסקת אש אזורית בהשתתפות קטאר ופקיסטן, מדובר בשתי מדינות מוסלמיות קיצוניות שחברות בציר "האחים המוסלמים".
הגוף הזה אמור לפקח על יישום הפסקת האש בלבנון ומזכר ההבנות בין ארה"ב לאיראן, למעשה מטרתו להבטיח את הפסקת הפגיעה של ישראל ביכולות הצבאיות של חזבאללה ובהמשך להביא לנסיגה מלאה של צה"ל מדרום לבנון לאחר שארה"ב התחייבה במזכר ההבנות לשמור על הגבולות הטריטוריאלים של לבנון.
ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון כ"ץ הודיעו ב-22 ביוני כי צה"ל יישאר בלבנון ולא ייסוג ממנה אך נראה שהנושא הזה עלול להביא לעימות חזיתי בין ישראל לבין ארה"ב בעקבות החתימה האמריקנית על מזכר ההבנות עם איראן, כך מעריכים גורמים מדיניים בכירים.
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס ב022 ביוני לאמירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שישראל לא מסיגה את כוחותיה מלבנון. "נבדוק את זה", אמר טראמפ לכתבים. "אני לא אגיד איך אפתור את זה, אבל אני פותר בעיות, פותר בעיות במהירות , כולל עם ביבי".
גורמים ביטחוניים בכירים מביעים חשש כי הלחץ האמריקני על ישראל בעניין לבנון יתגבר ויפגע ביכולת של צה"ל להגן על החיילים ששוהים בלבנון ובהמשך גם ביכולת של צה"ל להגן על ישובי הצפון מירי נ"ט של חזבאללה ומפלישה של כוח "רדואן" לתחומי מדינת ישראל.
צה"ל מגן כעת על ישובי הצפון מתוך עומק השטח הלבנוני ומרצועת החיץ שהוא הקים, אבל, גורמים ביטחוניים חוששים כי הכתובת כבר רשומה על הקיר וכי הכניעה האמריקנית ללחצים של חזבאללה תביא בהמשך לנסיגה של צה"ל מדרום לבנון וחיזוק מחדש של כוחו של חזבאללה.
בינתיים, צה"ל נמצא במצב סטטי בדרום לבנון עם הגבלות על שימוש באש חיה, הוא אינו יכול להתקדם קדימה,חזבאללה עוקב אחריו ואוסף מודיעין ומתכונן להתקפות פתע.
גם הפעילות של צה"ל להשמדת התשתיות האסטרטגיות של חזבאללה כמו התשתית התת-קרקעית הענקית ברכס עלי טאהר נעצרה בעקבות הסיכומים בין ארה"ב לאיראן בשיחות בשוויץ.
לא ברור עדיין אם צה"ל יוכל להשמיד את התשתיות האלה ומה יעלה בגורל עשרות מחבלי חזבאללה שנצורים במתחם המבוצר הזה והאם ארה"ב תכפה על ישראל להעביר את הטיפול בו לצבא לבנון.
נכון לעכשיו, הדרג המדיני וצה"ל מביעים עמדה נחרצת כי לישראל אין כוונה לסגת לקו הגבול הבינלאומי והיא חייבת לפחות להישאר במרחב "הקו הצהוב" לצורך הגנה על ישובי הצפון, אבל האיראנים מגבירים את הלחץ על ארה"ב ומתעקשים על נסיגה מלאה של כוחות צה"ל וחזרת כל התושבים הלבנוניים לכפרים בדרום לבנון ולבתיהם שנהרסו.